SXSW’den 2013 trend notları

South by Southwest (SXSW) 26 senedir Texas, Austin’de düzenleniyor. Film ve Müzik bölümleriyle başlayan festivale son yıllarda interaktif bölümü de eklenmiş. Bu sene İnteraktif ve Film bölümleri aynı tarihte başladı ve katılımcılar farklı oturumlara katılma fırsatı buldular. SXSW katılımcı sayısı her yıl katlanan, bana göre yılın en önemli etkinliği. Bilmiyorum belki de bu yüzden 24 saatlik yolu da göze aldım yine. Öncelikle şunu belirteyim, Austin dünyadaki en sıkıcı şehirlerden biri. Belki de en güzel tarafı harika melodiler fısıldayan kuşları. Austin ekonomisine en büyük katkıyı yapan etkinlik bu sene 200 milyon dolardan fazla değer üretmiş. Ana teması yaratıcılık, inovasyon ve ilham (fikir) üzerine inşa edilmiş konferans, oturum, buluşma, fuar, parti etkinliklerinin bolca olduğu beş günlük bir nevi oturum fırtınasıyla geçti. Ayrıca bu sene tasarım, oyun, girişimcilik, sağlık gibi özel başlıklar altında da onlarca sunum yapıldı. Elon Musk, Joi Ito, Chuck Lorre, Shiv Singh, Jim Henson, Brian Chesky, Jason Silva, Tim Reis, Christina Wodtke, Bassem Youssef gibi ilham veren kişileri sahnede görmek güzeldi.

Bilgi mimarisinin önde gelen ismi Christina Wodtke sunumunda SXSW’e gelenleri dört gruba ayırdı; network için gelenler, öğrenmek için gelenler, particiler ve meşhur olmak isteyenler. Network ve particiler çoğunluktaydı. Geçen seneye göre de farklı dallardan uzmanlarla buluşma oturumlarının sayısı çok artmıştı.

Giderken yazmayı planlamamıştım ama sonradan çıkardığım notları toparladım. Umarım keyif alırsınız.

• Oturumları takip edenlerin büyük çoğunluğu sahneye/konuşmacıya çok az bakıyorlar. Mutlaka ellerinde telefon ya da tablet. Zaten etkinlik rehberinin ilk sayfasındaki laptop ve akıllı telefonlarınızı bir kenara bırakın ve yüz yüze iletişimin keyfini çıkarın uyarısı boşuna değil.

• Hala kağıt kalem kullanıp not alanları görmek sevindiriciydi.

• Onlarca sunum seyrettim, iyi sunum hazırlamak ayrı bir yetenek ve bu çok az kişide var, bir kez daha anladım.

• Brian Sullivan’ın sunumuna Da Vinci’nin İstanbul için padişaha teklif ettiği ama hayata geçmeyen köprü projesiyle başlaması enteresandı.

• Sunumlarda en çok hikaye anlatma (storytelling) kavramı kullanıldı. Ayrıca kullanıcı deneyimi tasarımı (UX Design) kavramı da önem verilen başlıklardandı.

• İnsanlar artık pazarlama mesajlarına değil birbirlerine inanıyorlar.

• Gerçekleşmiş/gerçekleşmekte olan tüketici trendlerini adapte etmek strateji değil tembelliktir.

• En önemli başlangıç noktası müşteriyi anlamak değil müşterini anlamaktır.

• Eğer fanlar markanın bir parçası değilse marka fanların hayatlarının bir parçası olamaz.

• İnsanları harekete geçirmek için sebepler yetmez.

• Aslında müşteriler diyor ki; biz marka topluluğu değiliz. Biz bir topluluğuz ve markalar isterlerse bize katılabilirler.

• 2050’de kollektif zeka neyi bilmeye ihtiyacın olduğunu tespit edecek ve bir sonraki adımını sana önerecek.

• Satışı artırmanın artık en zor ama kısa yolu müşterilerine daha iyi bir deneyim sunmak.

• Markalar reklamdan ziyade etkileşime yatırım yapacaklar.

• Artık ‘kreatif brief’ yerini ‘deneyim briefi’ne bıraktı.

• Online-offline ayrımı tartışması öldü. Müşteriler her kanalda. Nerede, nasıl ve ne kadar zaman geçirdiklerini bilmek en önemlisi.

• Ürün satmak değil faydayı deneyim odaklı satabilmektir esas olan.

• Kullanıcı deneyimi ürün, marka ve hizmetin bütünüdür.

Mobil

• Mobil pazarlamacılar cihazları düşünürken oyun konsolları hatta arabalardaki ekranları da hesaba katmalılar.

• Kullanıcıların %75’i aynı anda iki ekran kullanıyor. İkinci ekran etkileşim değil daha da önemli bir deneyim olan katılım merkezlidir.

• Mobilde harika içerikler üretenler marka ya da ajanslar değil tüketicilerdir.

• İçeriğin önemi giderek arttığı ve asıl içerik üreticisinin müşteriler olduğu artık iyice fark edildiği için çok az eforla içerik üretebilecek Vine, Takes mobil uygulamaların sayısı giderek artıyor.

• Sosyal medyada yüklenen fotoğrafların %14’ü mobilden.

• Mobil erişim noktasıdır, kanal değil.

• Mobil için üretilen her şeyi test edin, işe yaramıyorsa yapmayın.

• Tablet sahiplerinin %41’i, akıllı telefon sahiplerinin %38’i televizyon seyrederken bu cihazları kullanıyorlar.

Sosyal medya

• Markaların Facebook ya da Twitter üzerinden yorumlar almaları güzel ama markanın başka sayfalara katılıp yorumda bulunmaları daha önemli.

• İletişim bağımlılığı diye bir şey gerçekten var. İnsanlar birbirine e-mail, Facebook, Twitter yoluyla bağlandığında beyin dopamine salgılar.

• Daha fazla Like, Tweet, Pin almak hedef olmamalı, markaların uzun vadede tek hedefi etkileşim olabilir.

• Dünyada Twitter kullanıcılarının üçte biri TV hakkında tweet’liyorlar ve bunların %76’sı bunu seyrettiği esnada yapıyor.

• Twitter’da en fazla buzz yaratan olaylar sonucu tahmini zor olan spor karşılaşmaları, yarışmalar ve ödül törenleri.

• 2 yıl önce sadece 1 Super Bowl reklamında hashtag varken bu sene reklamların yarısında kullanılmış.

• Hashtag kullanmadan önce markaya hizmet edip etmediği sorgulanmalı.

• Tembel pazarlamacılar bir topluluğu desteklemezler, ‘like’ satın alırlar.

• Bireylerin tercihlerinden bağımsız olarak ‘viral’ içerik yapabileceğini düşünmek büyük yanılgıdır.

Oyun

• Oyun tasarımını karakter yerine kişilik/oyuncu tipleri üzerine kurgulamak yeni trend olacak.

• Oyun konsolları oturma odasına geçiyor artık, evin tüm medyasının kontrol merkezi oluyor.

• Zynga’da herkes her Cuma saat 1’de üstüne çalıştığı oyunu test ediyor.

Ve Elon Musk…

• Paypal’ın kurucusu, daha sonra uzaya ticari sefer başlatan SpaceX ve elektrikli arabalar üreten Tesla’yı kurmuş Musk, Mars’ta ölmek istiyorum dedi.

• Dünyanın geleceği enerjinin sürekli kullanılabilirliğinde.

• Uzay araçlarının hiçbir parça bırakmadan, enerji kaybı olmadan, aynı şekilde dünyaya dönebilmesi üzerine çalışıyor.

• Şu andaki eğitim sistemine inanmıyor. Oyun tasarımcılarının dersleri etkileşim odaklı tasarlamaları gerektiğine inanıyor.

• Üniversite eğitimi de gereksiz. Öğrenciler çoğu şeyi ilk 2 senede birbirlerinden öğrenirler, derslerden değil.

• En büyük hatasının çalıştırdığı insanların sadece yeteneğine bakıp karaktere gerekli ehemmiyeti vermemek olduğunu söyledi.

Serdar Ekrem Şirin / THY Reklam Müdürü

Bu yazı Campaign Türkiye’nin Nisan 2013 sayısında yayınlanmıştır.

 

 

Bunları da beğenebilirsin

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.