Medya gücüyle iktidar testi: 2015

‘Kazananı önceden bilmesiyle tanınan’ dünyanın en büyük medya patronu Rupert Murdoch seçimini yaptı. Nigel Farage medyanın PR gücünü de arkasına alarak zafere ulaşabilecek mi?

O dünyanın en büyük medya patronu… Muhafazakar Parti’nin 18 yıllık İngiltere iktidarının ardından 1997’de Tony Blair’ın İşçi Partisi’nden seçimi kazanarak başbakan olacağını tahmin etmiş ve basın imparatorluğunun amiral gemisi olan The Sun aracılığıyla “Blair’e oy verin” çağrısı yapmıştı. Daha sonraki 3 dönemde de Rupert Murdoch ve gazeteleri Blair’e tam destek verdi ve seçimlerden zaferle ayrılmasına katkı sağladı. Karşılığında da Murdoch’ın gazeteleri Londra yönetiminin tercihlerinde hep ön sırada yer aldı. Murdoch, Blair’den sonra Gordon Brown’ı, ardından gelen seçimlerde de David Cameron’ı desteklemeyi tercih ederek bu isimlerin Downing Street’teki 10 numaralı ev olarak anılan Başbakanlık Konutu’na yerleşmesine büyük katkı sağladı. Murdoch’ın yaklaşan seçimlerde yapacağı tercih bu kez de büyük merakla bekleniyor. İngiltere siyasetinde deprem yaratan ve her seçimde oyunu yükselten göçmen ve AB karşıtı İngiltere Bağımsızlık Partisi UKIP ve lideri Nigel Farage, ana akım siyasetçiler tarafından ‘soytarı’ olarak görülse de Murdoch, UKIP’i ciddiye almaya karar vermişe benziyor.

Ana akım siyasetçiler tarafından ‘soytarı’ olarak görülen Nigel Farage, Murdoch’ın desteğini kazandı.

Seçim PR’ı için ABD’ye gitti

Geçen aylarda iktidar partisinden UKIP’e katılan bir vekil nedeniyle Clacton bölgesinde yapılması planlanan ara seçim için yayımlanan anket, siyaseti allak bullak etmişti. UKIP’in buradaki seçimde Cameron’ın partisine tam 44 puan fark atarak %64 oy alacağı görüldü. İşte bu anketin ardından çoğu zaman gülünç fotoğraflarıyla gazetelerde yer alan UKIP Lideri Farage da bir imaj çalışması yürütmeye karar verdi. Farage bu amaçla ABD’de seçim danışmanlığı yapan çok ünlü şirketlerin kapısını çalmak için New York’a gitti. Burada Murdoch’ın sahip olduğu Fox News kanalında yayınlanan Cavuto Show isimli siyasi talk show programına konuk oldu. Banttan yayınlanacak program için çekimler yapılırken beklenmedik bir şey oldu. Spiker Neil Cavuto, çekim arasında Farage’ın kulağına eğilerek, “Patron sizi görmek istiyor. Büyük patron…” dedi. Teklifi kabul eden Farage, Manhattan’daki News Corp binasının en üst katında yer alan Murdoch’ın ofisine götürüldü. İkili arasındaki görüşmenin içeriği bilinmiyor. Ancak Murdoch’ın sadece kazanacak adayla görüşme prensibi nedeniyle The Sun’ın başını çekeceği Murdoch gazetelerinin İngiltere’deki seçimler için tercihinin UKIP olacağı konuşuluyor. Görüşmenin Breitbart Haber Ajansı tarafından ortaya çıkarılması şimdiden hem Muhafazakar Parti’de hem de muhalefetteki İşçi Partisi’nde alarm çanlarının çalmasına sebep oldu bile…

Önce Tony Blair, sonra Cameron

1997 Seçimleri’ndeki “Değişime şans verin” manşeti.

2 milyon tirajla İngiltere’nin en çok satan gazetesi olan The Sun, 1997 seçimlerinde “Değişime bir şans verin” başlığıyla çıkarak Tony Blair’ı destekledi. Ardından gelen seçimlerde de İşçi Partisi’ne destek verdi ve liderleri de başbakan oldu. 2010 yılında ülke ekonomisinin kötüye gittiği gerekçesiyle Blair’ın yerine başbakanlık koltuğuna oturan Gordon Brown’a verilen destek “İşçi Partisi bizi kaybetti” başlığıyla kesildi. Seçimin hemen öncesinde, David Cameron’a verilen destek “Tek umudumuz” başlığıyla açıklandı.

Babasının Çanakkale mektubunu yazmıştı

Çanakkale Savaşı’nın sürdüğü 1915 yazında Gelibolu Yarımadası’na gelen Avustralyalı genç bir savaş muhabiri, İngiliz ve Avustralyalı siyasetçiler “Zafer kazanıyoruz” diye nutuklar atarken durumun tam tersi olduğunu anlar. “Gelibolu Mektubu” olarak anılan bir mektup kaleme alarak Avustralya Başbakanı’nı uyarır ve Anzak ordusunun Çanakkale’den çekilmesi de bu mektupla başlar. Mektubu yazan kişi Murdoch’ın gazeteci babası Sir Keith Murdoch’tır.

14 yıllık eşi Blair’e aşıktı

Murdoch ve eski eşi Wendi Deng

Murdoch ile Blair arasındaki dostluk, Murdoch’ın karısı Wendi Deng’in (45) İngiltere eski başbakanı ile yasak ilişki yaşadığını öğrenince bozuldu. 2012 yılı Ekim ayında ve 2013 Nisan ayında Blair ve Deng, Murdoch’ın bilgisi dışında ikilinin California’daki evlerinde birlikte oldu. Murdoch bunu evinde çalışan personelden öğrendi. Blair ve Deng’in daha önce de bir işadamının yatında defalarca buluştuğu ortaya çıktı. Bardağı taşıran damla ise Murdoch’ın karısının Blair için yazdığı aşk mektubunu bulması oldu. Mektupta eşi Blair’ın ‘parlayan gözlerine ve kalçasına’ duyduğu hayranlıktan bahsediyordu. Murdoch, bu olayın ardından 12 yaşındaki kızı Grace’in vaftiz babası olan Blair’ı ve eşini sildi. İkili 14 yıllık evliliğin ardından boşandı.

————————————————-

175 gazete 100 TV kanalı

83 yaşındaki Murdoch 14.6 milyar dolarlık servetiyle dünyanın 77’inci zengini. 48 bin kişinin çalıştığı News Corp adlı dünyanın en büyük medya kuruluşunun kurucusu. Son olarak Wall Street Journal’ı 5 milyar dolara satın alan Murdoch, böylece İngiltere’den sonra ABD’nin de en çok satan gazetesine sahip oldu.

İşte rakamlarla Murdoch’ın medya imparatorluğu:

• 9 dijital TV platformu

• 100 TV kanalı

• 175 gazete

• 16 dergi

• 40 matbaa

• 40 televizyon stüdyosu

• 1 film şirketi (21st Century Fox)

Murdoch’ın yayınları 4,7 milyar kişiye yani dünya nüfusunun yaklaşık dörtte üçüne ulaşıyor.

—————————————————————

Uğur Koçbaş

Vatan Gazetesi Yazı İşleri Müdürü

@EnTaroAdun

 

Bu yazı Campaign Türkiye Ocak 2015 sayısında yayınlanmıştır.

 

 

Bunları da beğenebilirsin

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.