İsmail Bölükbaşı ve Alper Emniyetli yorumluyor

Campaign Türkiye’nin en sevilen bölümlerinden Works sayfalarına bu ay İsmail Bölükbaşı ve Alper Emniyetli‘yi konuk ettik.

Crate and Barrel Pazarlama ve Satış Müdürü Alper Emniyetli ve Alaaddin Adworks Kreatif Direktörü İsmail Bölükbaşı geçen aya damga vuran kampanyaları yorumladı.

1. Türkiye İş Bankası

 Alper Emniyetli – Crate and Barrel Pazarlama ve Kurumsal Satış Müdürü

 (1) Türkiye İş Bankası. Tipik bir Cem Yılmaz reklamı, çok komik ve izlemesi keyifli… Biraz klişe haline gelmiş de olsa, evlilik teklifi aşamasının halen ilgi çeken bir konu olduğu aşikar. Ancak bunu çeyiz hesabına bağlamanın oldukça zorlama olduğunu düşünüyorum. O anın komedisi, bunun nedeninin birikimi olmayan gencin bu nedenle evlenme teklif edemediği ve çeyiz hesabının bir çözüm olduğu savının önüne geçtiğini düşünüyorum. Reklam sonrası yapılan araştırmanın sonuçlarını çok merak ediyorum. Reklamın hatırlanacağını ve beğenme oranının yüksek olacağını ancak İş Bankası’nın hangi ürününün reklamı olduğunun çok düşük oranla hatırlanacağını düşünüyorum.

Jean markalarının ünlüler üzerinden rekabeti devam ediyor. Hatta Mavi’nin yeni kampanyası ile üst üste gelmiş. Bu noktada cast tercihleri ve müziği başarılı buldum ancak hikayenin çok yaratıcı olduğunu söylemek pek mümkün değil.

 İsmail Bölükbaşı – Alaaddin Adworks Kreatif Direktörü

 (1) Türkiye İş Bankası. “Su içsem yarıyor” klişesinin bir benzeri, “Cem Yılmaz’ı nerede görsem izlerim” olabilir. Cem Yılmaz ile reklam çekmek çok zor; iyi bir iş çıkarsan Cem’e mal edilir, kötü bir iş olsa elinde Cem gibi bir değer var onu bile kullanamamış olur. Çeyiz hesabı, serinin diğer filmi ‘robot’lara göre oldukça sakin ama bir o kadar da tatlı bir havada geçiyor. Dürüst olmak gerekirse, Post Pack Shot’ta çok büyük bir kahkaha attım ve reklamı tekrar tekrar seyrettim. Klişe bir hikaye, Cem Yılmaz sayesinde, hem markanın hem yaratıcılarının hanesine üç puan daha yazdırmış.

 

2. Colin’s

Alper Emniyetli

Jean markalarının ünlüler üzerinden rekabeti devam ediyor. Hatta Mavi’nin yeni kampanyası ile üst üste gelmiş. Bu noktada cast tercihleri ve müziği başarılı buldum ancak hikayenin çok yaratıcı olduğunu söylemek pek mümkün değil. (2) Colin’s kıyafetlerinden ziyade atmosfer ve oyuncular daha fazla öne çıkıyor. Yine de sloganla uyuşacak, markaya katkıda bulunacaktır.

İsmail Bölükbaşı

(2) Colin’s kendi dünyasını yaratmalı, takipçi olmamalıydı. Colin’s bize uyar diyor ama pek uymamış. Ambiyans iyi, oyuncular iyi ama hikaye çok güçlü değil. Diyalog olmayınca bu tarz filmler istenilen etkiyi ne yazık ki veremiyor. Reklamda biraz Levi’s, biraz Mavi var ama Colins’e özgü bir ikon, bir imge, bir sözcük yok.

3. Mavi

Alper Emniyetli

(3) Mavi’nin “çok oluyoruz” yolculuğu ve markaya sürekli yaptığı yatırım devam ediyor. Özel hayatlarındaki birliktelikleriyle de dikkat çeken Serenay Sarıkaya ve Kerem Bursin ile başarılı bir iletişim oluştu. Marka bu reklam filmiyle doğru şekilde ürünlerine odaklanmayı ve göstermeyi başarmış. Gençlerin örnek aldıkları ve beğendikleri kişileri takip ettiğini ve bunun satışa yansıdığını çok iyi gören Mavi’nin, bu stratejideki ısrarı devam edecek gibi.

İsmail Bölükbaşı

(3) Mavi’nin Seranay’lı serisinin en zayıf filmi bu olmuş… Sezon için bir film yapalım, deniz-kum-güneş olsun. Ee tamam onlar var ama ötesinde pek bir şey yok. Çok güzel filmler yaptıkları için, her defasında yeni bir Mavi reklamı başlarken heyecanlanıyoruz. Çıtayı onlar yükselttiği için ben de cesurca yazdım, yoksa bu film bile vasat reklam kuşaklarımızda pırıl pırıl parlıyor. En azından mood’umuzu yükseltiyor.

4. Uluslararası Af Örgütü

Alper Emniyetli

Gay Turtle kampanyanın başarısını takdirle karşılarken, ülkemizde homofobinin geldiği boyutu şaşkınlık ve üzüntü ile karşıladım. Zaten kampanyanın amacı da insanlara, “Bu kadar mı?” dedirtmek, bunu absürtlük kullanarak yapmak ve geldiğimiz boyutu göstermek açısından başarılı olmuş. Tam hedef odaklı bir bilinç artırma çalışması olmuş. “Bulaşır mı?”, “Bunun düzgünü yok mu?”, “Hastalık mı?” gibi replikler yakalanmış. (4) Uluslararası Af  Örgütü’nün reklamı, LGBTİ bireylerin toplum yaşantısında maruz kaldıkları yaklaşımları özetler nitelikte. Tebrik ediyorum ve bu tip sosyal sorumluluk işlerinin artmasını diliyorum.

İsmail Bölükbaşı

(4) Uluslararası Af  Örgütü’nün filmi çok çok çok yaratıcı bir fikir. Uygulaması farklı olur muydu, herkes ayrı bir fikir yürütebilir ama sarsıcı biçimde mevcut gerçekliği göstermesi açısından amacına ulaşmış bir viral. Reklam yayınlandıktan sonra, üzerine yapılan tartışmaları görünce, iyi reklamın zamandan ve bütçeden bağımsız ne kadar etkili olabileceğini görmekten ötürü mutlu oldum. Artık her yer mecra, her yer bariyer. İyi bir fikrin varsa, bariyerlere saldırabilirsin. Belki aşamazsın ama yıpratabilirsin. Bu iş Cannes’da ödül alacak bahsine, şimdiden 1’e 10 veriyorum.

5. Nescafe

Alper Emniyetli

(5) Nescafe’nin reklamı, ürünün pratikliğini, özel bir makine gerektirmeden çeşit çeşit kahve yapılabildiğinin hoş ve esprili bir dille anlatıyor. Her zaman gündemdeki gençleri kullanmayı seven bu filminde de gençlere onların sevdiği karakterlerle dokunmayı başarmış. Çok fazla detay içermeyen hedef odaklı, brief doğrultusunda yapılan ve “evi kahveye çevirme”yi vurgulayan bir iş…

İsmail Bölükbaşı

Sorun çok net bir şekilde ortada. Hazır kahvelerin yüzüne bakan yok. Eskiden rakip çaydı, şimdi rakip üçüncü dalgacılar… Vur abalıya misali, vur baristaya. Sek Süt hipsterları ağlattı, (5) Nescafe de baristalara sarıyor. Eğlenceli bir reklam olmuş, mesaj net ve açık, kahveciye kadar yorulma, kahveni evde yap diyor da, ikna olur muyuz bu reklamla onu bilemedim. Tadına güvenen, ikna etmek için denemeye teşvik eder; yoksa makarayla karışık, bak biz de kralını yaparız demez.

6. Vodafone

Alper Emniyetli

Yine mükemmel bir iş! (6) Vodafone bu sponsorluk kapsamında birçok reklam filmi çekti ve bu hikaye case study olarak okutulacak türden. Vodafone, stat isim sponsorluğunun inşaat aşamasından başlamasıyla birlikte, Vodafone Arena Twitter hesabının (stat abi) da avantajı ile bu dönemde sürekli Beşiktaş taraftarı ile iç içe oldu. Marka tüm hissiyatı, özlemi, duygusal ve komik detayları bilmenin avantajını çok iyi kullanmış. Reklam, sosyal medyada “dikkat ağlatır” şeklinde yorumlanıyorsa, duygu hedef kitleye sonuna kadar ulaşmış demektir. Reklamın içinde bunun Türkiye spor tarihinin en büyük desteği olduğu da vurgulanıyor, kusursuz bir iş.

İsmail Bölükbaşı

Türkiye spor tarihinin en güzel sponsorluk iletişimini yaptı (6) Vodafone ve ajansı Tribal Worldwide İstanbul. Ellerine sağlık. Eskiden reklam sloganları ve jingle’lar taraftarların ağzında olurdu, artık taraftarların yaptığı besteler ve sloganlar, reklamcıların ağzında oluyor. Bu reklam için tek eleştirim, “Çok bekledik be abi” sloganını bıraksaydık da tribünde kalsaydı, siz yenisini hatta çok daha çarpıcısını yazabilirdiniz. Filmde her sahne mükemmel düşünülmüş, dolma ve okey masasından yapılan stadyum favorim. Çocuğunu 3 yaşına getiren anne, Murat 124 ile stadı izleyen abiler… Ayrıca Gezi Direnişi’ne selam çakan kare de gözümüzden kaçmadı. Bir reklamı mükemmel yapan sadece fikrin orijinal olması değil, onun nasıl ilmek ilmek işlendiği, detaylarına verilen özen de çok önemli.

 

Bu yazı ilk olarak Campaign Türkiye Mayıs 2016 sayısında yayınlanmıştır.

 

Bunları da beğenebilirsin

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.