artwork

Gerçekçiliğin yükselişi ön planda

2 yıl önce

0

Habbo Hotel ya da Sanalika gibi kendi kurgusal dünyasını oluşturmuş birçok oyun var. Özellikle çocuklar arasında dünyanın en popüler oyunlarından biri haline gelen Roblox da bu oyunlardan biri. Roblox, kendi dünyanızı inşa edip başkalarının oluşturduğu dünyaları ziyaret edebildiğiniz ve sosyal etkileşime girebildiğiniz dev bir oyun, bir evren. Yani şu an herkesin bahsettiği metaverse kavramı aslında zaten hayatımızda. Sadece bu sanal dünya, yeteri kadar gerçekçi hissettirmiyor. Bunun daha gerçekçi hissettirmesi konusunda ise önümüzdeki senelerde VR, AR ve XR gibi teknolojiler bizlere yol gösterecek.

Metaverse oyun sektörünü nasıl etkileyecek?

VR cihazları yeteri kadar ulaşılabilir değil. VR’ın daha ulaşılabilir olması, ve VR/AR/XR teknolojilerinin daha fazla gelişmesiyle metaverse hayatımıza daha fazla girebilir. Bu konuda en pozitif etki ise tartışmasız Facebook’un, yeni adıyla Meta’nın çok ciddi bir adım atmış olması. Bu sadece oyun şirketlerinin ilgisini bu yöne çekmekle kalmıyor, aynı zamanda neredeyse her birimizin üyesi olduğumuz bu dev ağda toplanan verilerle gerçekten güçlü ve gerçekçilik hissiyatı yüksek bir ürün çıkabilir mi sorusunu akıllara getiriyor.

Türk oyun sektörü olarak metaverse’ün neresindeyiz?

Türkiye’de VR ve AR gibi teknolojilerle ilgilenen birçok oyun stüdyosu bulunuyor. Bu oyun stüdyoları niş bir kitleye hitap ettiğinden mobil oyun stüdyoları kadar ilgi göremiyor, haliyle finansman ve destekler konusunda problemler yaşayabiliyorlar. Game Factory olarak VR oyunu geliştiren stüdyolar da dahil olmak üzere Türk oyun stüdyolarına ihtiyaç duydukları her türlü desteği sağlıyoruz ve sağlamaya da devam edeceğiz. Günün sonunda VR teknolojisi, oyun sektörünü ve metaverse’ün gelişimini çok yakından ilgilendiriyor.

Metaverse’ün NFT ve blockchain teknolojileriyle olan ilişkisi nedir?

Metaverse şu an için blockchain teknolojilerinin ve birimlerinin uyum içerisinde çalışabileceği bir evren olarak görünüyor. Blockchain dendiğinde akla sadece coin’lerin gelmesi kesinlikle doğru bir yaklaşım değil fakat gerçekçi baktığımızda bu durumun en büyük sebebi ise metaverse üzerinden yapılacak ticaretler ve kullanılacak para birimi.

Metaverse’te olacak olan ticaretler aslında şu anda da gerçekleşiyor. Simülasyon ya da rol yapma oyunu olarak tabir ettiğimiz online oyunlar (WoW, New World gibi) halihazırda kendi para birimleri üzerinden bir ekosistem, bir market oluşturmuş durumda. Tıpkı gerçek dünyada olduğu gibi bu dünyalarda da oyuncular pazarlıklar yapıyor, ticaret yapıyor, para biriktiriyor, yatırım yapıyor, parasını değerlendirebiliyor. Bu ve bunun gibi aktivitelerin metaverse’te de olacağı kesin. Burada metaverse içerisindeki para biriminin merkeziyetsiz bir token/coin olması, bunun da gerçek hayatta gerçek bir para birimiyle takas edilebilir bir hale gelmesi hem şirketler hem de kullanıcılar açısından bir avantaja dönüşebilir.

Metaverse’teki şiddet ve cinsel içerikli oyunlara çocukların erişimi nasıl kısıtlanacak? Ailelerin bu konudaki rolü ne olmalı?

Öncelikle internetin çocuklar için tam anlamıyla herhangi bir şekilde güvenli olduğuna ya da olabileceğine inanmıyorum. Aynı şekilde, internete bu kadar korkarak bakılmasını da doğru bulmuyorum. Özellikle oyunlar konusunda gerçek olmaktan uzak birçok endişe de görüyorum. Cinsel içerikli ya da şiddet içerikli ögelerle karşılaşma gibi riskler özellikle Roblox gibi sosyal rol yapma oyunlarında her an olabiliyor. Çünkü bu tarz oyunlarda karşınızdaki anonim karakterler ile her an iletişime geçebiliyorsunuz. 

Çocuklarımızı bu risklerden koruyabilmek adına onları oyun gibi büyük bir eğlence ve yaratıcı bir araçtan uzak tutmak yerine çağa uygun yetiştirmemiz gerekiyor. Çocuklarımıza nasıl zamanında “Yabancılarla konuşma.” dendiyse, bu önemli eğitimi günümüze uyarlamamız gerekiyor. Sadece oyun genelinde değil, internet genelinde bir eğitim olmalı bu. “Sosyal medyada ne paylaştığına dikkat et, konumunu her yerde paylaşma, tanımadığın biri mesaj atarsa cevap verme.” gibi… Bu, temel eğitimlerden biri haline gelirse internetteki risklerin birçoğunun daha kontrol edilebilir ve çözülebilir olduğunu görebiliriz.

Efe Küçük

Game Factory CEO’su

 

 

 

Bu yazı ilk kez Campaign Türkiye’nin 118. sayısında yayımlanmıştır.

Senin için
Tümünü göster
Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Burak Dağlıoğlu: “Türkiye bölgesel bir üs…

T.C. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi, Türkiye’nin sunduğu yatırım fırsatlarını küresel iş...