artwork

Sanayiden Manzaralar: Summart

6 ay önce

0

12 sanatçının “sanayide” buluştuğu sergi

Summart, Seyrantepe Sanayi Mahallesi’nde geniş bir alanda farklı adreslerde atölyeleri olan sanatçıların üretimlerini bir araya getiren karma sergi Sanayiden Manzaralar’a ev sahipliği yapıyor.

Kent belleğinde üretim ve malzemeyle anılan Seyrantepe Sanayi Mahallesi ve çevresi uzun yıllardır türlü sebeplerle İstanbul’da yaşayan ve üreten sanatçıların atölyeleri için seçtiği bir bölge.

Sanayiden Manzaralar, sanatçıların atölyelerine adres olarak seçtiği bölgeyle girdiği teması takibe alan ve bu teması ‘’manzara’’ ile birleştirerek sanayi ile birlikte düşünme sergisidir. Manzara, bu sergide hem kendisi olarak vardır hem de güçlü bir metafor olarak duruyor.

Sergi, 12 sanatçının sanayi bölgesini üretim yeri olarak seçme sebebinden başlayarak, bölgenin tarihine, bugününe, içinde çalışanlara, sanayi üretiminin kendisine yahut başka başka bireysel temaslar eşliğinde bu bölgede atölyesi olan sanatçıların ürettiği yeni/eski işlerine odaklanıyor.

Bu fikirden yola çıkan sergide, Mahmut Aydın, Can Aytekin, Mahmut Celayir, Antonio Cosentino, Ahmet Elhan, Leyla Emadi, İnci Furni, Aynur Önürmen, İrfan Önürmen, Kemal Seyhan Rüçhan Şahinoğlu ve Demet Yalçınkaya’nın eserleri bir araya geliyor.

Sanayi’den Manzaralar için üretilen işlerin pek çoğu, sanatçıların atölyelerinin bulunduğu yere ve oradaki üretime, biriktirme/saklama ve atmaya odaklanırken bazıları da atölyenin kendisine/içine odaklanıyor. Sergideki manzaranın bütünü ise kent belleği içinde gösterilmeyen tarafları da olan bu yerin emek gücünü kendi emeği ile birleştirmeyi deniyor.

Daimî bir dönüşüm geçiren kentin tüm hafızası; hurdacılar, toplayıcılar aracılığıyla sanayi mahallelerine ulaşır. Sanayi mahallesinde bir araya gelen ve bugünün arkeolojik kalıntıları niteliği taşıyan atık malzemeler sanayinin fiziki manzarasına eklenerek sergide yer alan sanatçıların pratiğinde kimi zaman nesne, kimi zaman resmin kendisi olarak hayat buluyor.

Serginin küratörlüğünü üstelenen Nazlı Pektaş’ın deyişiyle; ‘’Sanayi’ den Manzaralar, sanatçıların sanayi bölgesinin sokaklarından, derinlerinden, duvarlarından, kokusundan, sesinden, bağırsaklarından, gökyüzünden, sakladıklarından / gösterdiklerinden, biriktirdiklerinden / püskürttüklerinden ve içinden / dışından, kendilerinde kalanı gösterdikleri bir sergidir.’’

Bu serginin sanayi bölgesine odaklanmasında Summart’ın bölgedeki varlığı hiç şüphesiz bu bölgeden çalışan 12 sanatçının bir araya gelerek burada sergi açmasının önemli bir nedenidir. Öte yandan sanayi bölgesinin içinde galeri olarak var olmak ve bu sergide sanayideki sanat üretimini yukarıdaki çerçeve eşliğinde merkeze almak; sanayi çağında bugüne büsbütün artan sanatın özel yeri için mühimdir. Zira Sanayi Devrimi’nden günümüze sanat emeği ile üretim koşulları arasındaki karmaşık bağ, sanatçıların üretim pratiklerinin kendi içinde türlü farklılıklar göstererek giderek teknoloji ve endüstriden yararlanma biçimleri, piyasa ve kapitalizm arasındaki belirsiz ilişki bu serginin buradaki atölyeler vasıtasıyla dikkat çekeceği konular arasında olacaktır.

Sanatçının istisnai emeği ve işçinin emeği aynı mahallenin ikliminde sanayide başka bir manzaraya dönüşecektir.