artwork

“Renkler, ifadelerin en tamamlayıcı ve etkileyici parçası”

4 yıl önce

0

Bu ay Creativity sayfamıza kullandığı renklerle, yaptığı çizimlerle bizleri başka dünyalara götüren İllüstratör ve Grafik Tasarımcısı Gülşah Alçın Özek yer aldı. Markalar için de çocuk kitapları için de birbirinden farklı işler ortaya koyan Özek, çizgileriyle ve renkleriyle var olabileceği her noktada kendini ifade etmeye çalıştığını belirtiyor.

Kendisini keşfetmem dergimizin freelance dosyasını hazırlarken oldu. Instagram sayesinde ortaya çıkardığı işleri görüp uzun bir süre profilinde vakit geçirip daha önce kendisine rastlamadığım için de hayıflanmıştım. Freelance İllüstratör ve Grafik Tasarımcısı Gülşah Alçın Özek yeteneğini küçük yaşlarda keşfedip severek işini yapanlardan.
Eğitimi hep ön planda tutmayı başaran ama bir yandan da yaratıcılığını beslemeyi başarmış; birçok alanda projelerin içinde yer almış, almaya da devam eden Gülşah Alçın Özek ile tasarımın hayatına nasıl girdiğini, freelance çalışmayı ve dijital dünyanın yansımalarını konuştuk.

Kamer Yılmaz Neredeyse bir yıldır sizi takip ediyorum. Çizimlerinizi, renklendirmelerinizi çok beğeniyorum. Ama size soru hazırlamak için ufak bir araştırma yapınca pek fazla bilgiye rastlayamadım. Bu yüzden öncelikle sizi biraz tanıyabilir miyiz?
Gülşah Alçın Özek Öncelikle ben de ilginiz için teşekkür ederek başlamak isterim. Çizime ilgim küçük yaşlarda başladı aslında, hatta bunu sadece çizimle kısıtlayamam, daha çok tasarlamak diyebilirim; çünkü bebeklerime babamın çoraplarından harikalar çıkartırdım. Zamanla olgunlaştı ve bir gün çalışma masama yapıştırdığım bir pastel boya çalışmasının teyzemin dikkatini çekmesi ile kendimi güzel sanatlar lisesi sınavına hazırlanırken buldum. Böylelikle kendimi geliştirdiğim alan resim oldu ve doğru alanda ilerlediğim için de liseyi derece ile bitirdim. Üniversite eğitimim ise Hacettepe Üniversitesi Grafik Bölümü’nde başladı ve birinci olarak mezun oldum. 3. sınıfta staj ile başladığım çalışma hayatım çeşitli ajanslarda devam etti. İçten içe bu süreçte çizim ile kendimi ifade etmekten çok uzaklaştığım için eğitime yönelmeye karar verdim ve tezsiz yüksek lisans eğitimi alarak bir süre eğitmenlik yaptım. Daha sonrasında Hacettepe Üniversitesi’nde ve Anadolu Üniversitesi’nde yüksek lisans eğitimime başladım. Eğitim, hayatımın her daim bir parçası oldu ve olmaya da devam ediyor.

Kamer Yılmaz Peki illüstrasyon hayatınıza ne zaman girdi?
Gülşah Alçın Özek Üniversite yıllarımdan bu yana çizim, kendimi ve tarzımı en rahat ifade edebildiğim alan oldu. Bu sebeple yirmi yıldır hayatımın bir parçası, ajansta çalışırken kişisel iş tatmini yaşayabilmek için işten çıkınca tamamlayabileceğim projelerde yer aldım. Bu sebeple ne zaman hayatımda illüstrasyon başladı tam ayırımını yapamıyorum. Hep vardı ve bir şekilde kendini ifade etme şeklini buldu diyebilirim.

Kamer Yılmaz Çocuk kitaplarında sık sık yer alıyorsunuz çizimlerinizle, ayrıca portreler de var, farklı işler de var sanırım. Siz en çok hangi tarafı seviyorsunuz? Neden?
Gülşah Alçın Özek Evet, çizim yapabildiğim ve çizimin yer alabileceği her alanda olmak, olabilmek isterim. Farklı teknikler ile farklı projelerde yer almayı çok seviyorum bu sebeple kendimi tekrara gitmekten uzaklaştığımı hissediyorum. Portre çizmek, ifadeler üzerinde çalışmak, karakterler çıkarmak benim hobi için ayırdığım bir işti. Çalışma hayatımda elimdeki kağıtların kenar köşeleri bunlar ile dolardı; sanırım düşünme ve odaklanma şeklim bu oluyordu. Emoji koymadan mesajlara cevap bile veremiyorum, ifademin eksik kaldığını hissediyorum. Çizgiyle ifade edebildiğim her işi yapmaktan zevk alıyorum ama en çok çocuk kitaplarını seviyorum çünkü beni en özgür bırakan mecra orası oluyor.

Kamer Yılmaz Uzun bir süredir freelance olarak çalışıyorsunuz. Neden freelance çalışmayı tercih ettiniz? Zorlukları ve kolaylıklar neler sizce?
Gülşah Alçın Özek 3 yıldır freelance çalışıyorum ve kendi kararım olsa cesaret edemeyebilirdim. Küçük kızımın hayatıma girmesi ile başladım bu sürece ve hayatımda aldığım en doğru karar oldu. Bu şekilde çalışmaktan çok çok mutluyum. Zorluları ile başlarsam; kesinlikle çok planlı olmanız ve belirlediğiniz zamanlar içerisinde planladığınız işleri tamamlayabilecek disiplininizin olması gerekiyor. Çalışma altyapım bunu sağlıyordu, çalışma takvimime ve belirttiğim sürelere bağlı çalışırım. Kolaylıkları ise istediğiniz projede yer alma özgürlüğünüz… Seçim yapabilmek çok güzel…

Kamer Yılmaz Pek çok illüstratör aynı zamanda ajanslar ve markalar için de çalışıyor. Sizin bu tip projeleriniz oldu mu? Bir marka için çalışmak ve yayın tarafında çocuk kitapları için yer almak arasında ne gibi farklılıklar var?
Gülşah Alçın Özek Markalar ile çalışmayı proje bazlı kabul ediyorum. Bu tip çalışmaların en büyük avantajı; markaların kitlesi ile emeğinizi birçok mecra ve alana taşıyabiliyorsunuz. Ancak projenin kısıtlayıcı kısımları sizi, kendinizi ifade etmekten uzaklaştırabiliyor.
Yayın kısmında ise yine proje bazlı yer alıyorum ve tabii ki beni daha özgür bırakan ama daha spesifik bir alan. Ben ikisinde de yer almaktan farklı mecralar için çalışmalar yapmaktan keyif alıyorum.

Kamer Yılmaz Çizimlerinizin olduğu kitaplar arasında Küçük Prens gibi kitaplar da var… Bu kadar çok bilinen, çizgileriyle herkesin kafasında yer etmiş kitaplar için hazırlık yapmak sizin için zor olmuyor mu?
Gülşah Alçın Özek Yaygın ve birçok kişi tarafından bilinen kitapların hazırlığını ve stresini tabii ki daha fazla yaşıyorum. Küçük Prens benim çok sevdiğim bir kitaptı, onu çok özümsediğimi hissettiğim için hazırlığı ve uygulaması daha özel oldu. Bunun haricinde klasiklerden Deli Dumrul, Küçük Kara Balık, Ulduz Kız gibi kitapların da resimlemelerini gerçekleştirdim. Bu kitaplar daha yaygın olarak bilindiği ve birçok yayınevi tarafından baskıları çıkartıldığı için biraz daha fazla yoruma, eleştiriye ve kıyaslamaya tabi kalıyor. Ama benim için onları bir de benim ele almam ve bir şeyler katabilmem ayrı bir gurur.

Kamer Yılmaz Üretim sürecinizde en çok hangi andan keyif alıyorsunuz?
Gülşah Alçın Özek Çocuk kitaplarında taslak oluşturma aşamalarını çok seviyorum. Bir sürü çizgi ile kafamdakileri aramak bana çok keyif veriyor. Çizgileri takip ediyorum hikaye kendini buluyor… Bazen taslaklar tamamladığım illüstrasyondan daha sıcak geliyor. Bir de renkler ile oynamayı çok seviyorum. Paletimi geniş tutmayı çok severim. Renkler, ifadelerin en tamamlayıcı ve etkili parçası oluyor.

Kamer Yılmaz Yanılmıyorsam Eskişehir’de yaşıyorsunuz. Genelde bu tip işler için İstanbul’dan isimler tercih edilir. Siz bunu nasıl yorumluyorsunuz?
Gülşah Alçın Özek Geçmiş yıllarda Eskişehir’de olmanın, sektöre uzak olmanın eksikliğini yaşadım. Hep uzak kaldığımı hissettim, çabalarım ile daha geriden de olsa takip edebildim. Bir süre sonra sosyal medyanın yardımı ile uzak olmamın çok bir etkisi kalmadı. İstanbul merkez ama artık internet ile orada olsam dahi ulaşamayacağım noktalara erişimim olabiliyor. Ama hâlâ orada olmanın ne demek olduğunu deneyimleyemediğim için belki de kendimi kandırıyorum. Eskişehir’i ve burada yaşamayı çok seviyorum sadece.

Kamer Yılmaz Dijital dünyayı nasıl yorumluyorsunuz? Sosyal medya ile artık herkesin işlerini göstermesi, öne çıkarması biraz daha kolay oldu sanki. Siz ne kadar içli dışlısınız?
Gülşah Alçın Özek Freelance çalışmaya başlayana kadar sosyal medyayı çok kullandığımı söyleyemem. (Belki bu sebeple hakkımda fazla bilgi bulamadınız) Freelance çalışmaya başladığımdan bu yana sosyal medyanın ve digital dünyanın birçok avantajından faydalandım. Digital dünya birçok tekniği kolaylaştırdı ve birçok kişi için bu işi yapabilmesi adına kolaylık sundu. Bu noktada sosyal medya hesaplarımı geç kullanmaya başladığımın ufak bir pişmanlığını yaşıyorum.

Bu yazı, ilk olarak Campaign Türkiye’nin 102. sayısında yayımlanmıştır.