artwork

Keşif: Ceyda Koç

4 yıl önce

0

Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar, Grafik Bölümü’nden mezun olan Ceyda Koç, iş hayatına reklam ajanslarında başladı. 6 yıl boyunca sanat yönetmeni olarak Happy People Project ve Alametifarika gibi ajanslarda çalıştıktan sonra dövme sanatına olan ilgisini daha fazla ertelemedi ve 3 yıl önce dövme yapma başladı.

Kamer Yılmaz Dövme hayatına nasıl girdi?
Ceyda Koç Dövmeye her zaman biraz ilgim vardı; ama ajans yıllarımda ya da öncesinde bir gün dövme yapacağımı hayal etmemiştim açıkcası.

Fikir olarak yavaş yavaş aklıma girmesi, yani bunu mesleki anlamda yapma isteğim çok planlanmış bir seçim değil daha çok o dönemki sezgilerimle ve duygusal bir yönlenmeyle oldu sanırım. Nedense o dönem bunu yapma isteğim daha ağır basmıştı. Bu ortaya çıkışın altında ilgi, bilgi ve becerinin doğru zamanda ortaya çıkma eğilimi olduğunu düşünüyorum. İşin teknik kısmında da bana yol gösterecek dövmecilik yapan yakın arkadaşlarım vardı. Ama tabii tüm bunların yanında işin en önemli kısmı da bolca pratik yapmak.

Kamer Yılmaz Daha önce ajans dünyasındaydın, şimdi ise bambaşka bir alandasın. Aslında her ikisinin odağında da yaratıcılık ve tasarım var. Peki ajans hayatınla şimdiki işini kıyaslarsan sana neler kazandırdı ya da yaşadığın zorluklar var mı?
Ceyda Koç Tabii ki çok şey öğrendim ajansta çalıştığım dönemde. Ajans deneyimim olmasaydı bu şekilde ilerlemezdi muhtemelen süreç. Ama ajanstaki yaratım süreciyle şimdiki çok farklı. İnsanların gözünde dövme bi çeşit sanat biçimi (herkes için değil tabii ki :). Hele ki kendi stilini ortaya koyuyorsa… Dolayısıyla yapan kişilere daha çok saygı duyuluyor. Müşteri senin tarzını beğendiği için sana geliyor.

Kamer Yılmaz Kendi tarzını nasıl oluşturdun?
Ceyda Koç Aslında dövmeyle birlikte çok farklı bir stile geçmedim. Her zaman çizim yapan biriydim, zaten dövme yapmak istememdeki asıl motivasyonum çizimlerimi dövme olarak yapabilme isteğimdi. Tabii bu işin doğası gereği her zaman yaptığım tarzdaki illüstrasyonlarım, artık beden üzerinde daha doğru sonuç verecek şekilde evrildi.

Kamer Yılmaz Yaptığın ilk dövme neydi ve kime yapmıştın?
Ceyda Koç Kendime, küçük bir kalp.

Kamer Yılmaz Dövme işinde seni en çok zorlayan şey ne?
Ceyda Koç En zoru ne istediğinden emin olmayan insanlar, her işte olduğu gibi. :)
Tabii ki işin estetik kısmında yaratım süreci bana ait, ama yine de müşterinin kafasında ne istediğine dair net fikri yoksa çalışmayı tercih etmiyorum.

Kamer Yılmaz Yapmayı en çok sevdiğin tarz ve figürler neler?
Ceyda Koç illüstratif, minimal dövmeleri seviyorum. Ayrıca çok ciddiye alınmadan, esprili, içinde bir anlam yükleme kaygısı olmadan yaptığım dövmeleri de seviyorum. Bir de bence dövme görsel bir unsur. Tabii ki yaptıranlar için anlamlı olması güzel bir şey, ama dövmeye bir anlam yükleme çabasıyla estetikten de feragat edilmemeli.

Kamer Yılmaz İnsanların dövmeye bakış açısını nasıl değerlendiriyorsun?
Ceyda Koç İnsanların dövme yaptırma sebepleri çok farklı. Kimisi hatıralarını, kimisi hedeflerini, kimisi sevdiklerini, bazıları da estetik bir görsel olarak vücudunda taşımak istiyor. Yaptıran için önemli olabilir ama kendisi anlatmadığı sürece ben kimseye yaptırdığı dövmelerin anlamlarını sormuyorum. Tüm bunlara öncelikli olarak estetik açıdan bakıyorum.
Ayrıca anlam yaratma çabasıyla dövmeye taşıyabileceğinden fazla görsel fikir yüklenmesini doğru bulmuyorum.

Kamer Yılmaz İlham aldığın isimler var mı?
Ceyda Koç Çok var aslında. İsim isim söyleyemem, ama sadece dövmeciler değil tabii çok çeşitli tasarımcılardan da ilham alıyorum.

Bu yazı, ilk olarak Campaign Türkiye 99. sayısında yayımlanmıştır.