artwork

İşe yaramayacak fikre “saçmalık!” diyebilmelisiniz

11 yıl önce

0

Kristal Elma Yaratıcılık Festivali konuşmacılarından Morihiro Harano, Asya’nın en önemli kreatif liderleri arasında gösteriliyor. Dünya genelinde sansasyon yaratan işlere imza atan Tokyo merkezli PARTY’nin 4 kurucu ortağı arasında yer alıyor. 2012’de “Spikes Yılın Bağımsız Ajansı” ödülü alan PARTY’den ayrılan Harano, Mori Inc. ajansını kurdu.

2013 D&AD’de Mobil kategorisinde jüri üyesi ve 2012 Spikes Asia’da Dijital/Mobil kategorisinde jüri başkanı olan Harano, Cannes Lions’ta 2013 yılında İnovasyon, 2012 yılında Teknoloji ve İnovasyon,  2009 yılında Tasarım kategorisinde jüri üyeliği yaptı. Harano; 2012 yılında “Cannes Altın Aslan”, “D&AD Yellow Pencil”, “Spikes Asia” ve “TED: Paylaşılmaya Değer Reklamlar 2012” ödüllerine layık görüldü.

Bir kreatif için dürüstlük ve cesaretin vazgeçilmez özellikler olduğuna inanan Harano, “Biz kreatifler işimizi reklam yaparak para kazanmak değil de müşterilerimize iyi ürünler yapmada yardımcı olup sonuç olarak onlara para kazandırmak olarak görmeliyiz” diyor.

Hatice Erkan Yaratıcılığı nasıl tanımlıyorsunuz?

Morihiro Harano Keşfetmek, hiç kimsenin fark etmediği ama herkesin kurduğu şeyleri yeniden keşfetmek.

Hatice Erkan Reklamcılık ülkesinde ilhamınızı nereden alıyorsunuz?

Morihiro Harano Bugünlerde hedef kitle tepkisi YouTube’daki izlenme sayısıyla görsel hale getiriliyor. Bu ve sosyal medyadaki iletişim beni yüreklendiriyor. Ayrıca dünyanın dört bir yanına yaptığım seyahatler bana büyük ilham veriyor.

Hatice Erkan Bir müşteriye son derece cesur olan bir kreatif fikri kabul ettirmenin sırrı nedir?

Morihiro Harano Dürüst olmak. Sadece müşterinize değil, aynı zamanda hedef kitleye ve kendinize.

Hatice Erkan Son yıllarda en çok beğendiğiniz kreatif işler hangileri?

Morihiro Harano Dumb Ways to Die, Immortal Fans, Thunderclap.

Hatice Erkan Sektöre yeni adım atan birine ne tavsiye verirsiniz? Bir reklamcı hangi vasıflara sahip olmalı?

Morihiro Harano Dürüstlük, cesaret ve empati.

Hatice Erkan Yaratıcılık mı, etkililik mi? Hangisine daha çok değer veriyorsunuz? Bu ikisi arasındaki ideal ilişki nasıl olmalı?

Morihiro Harano Ben yaratıcılığın da etkililiğin  de kurgusal olduğunu düşünüyorum. Ayrıca en önemli şeyin insanlar arasında empati yaratmak ve bir problemi çözmek olduğuna inanıyorum.

Hatice Erkan Bir kreatif olarak sizi en çok ne çıldırtır?

Morihiro Harano Programım toplantılarla doluysa ve bu kalabalık içinde tatile çıkma olasılığım ortadan kalkıyorsa, işte bu beni çılgına çevirir.

Hatice Erkan Çok parlak, kreatif insanları bir odaya doldurup onlardan bir senaryo yazmalarını istemenin zorlukları neler?

Morihiro Harano İşe yaramaz bir fikre “Saçmalık resmen!” diyebilmek önemli. Bir şey saçma ve işe yaramazsa, o fikri dilediğiniz kadar damıtın, rafine bir hale getirmeye çalışın, saçma ve işe yaramaz olmaya devam edecektir.

Hatice Erkan Peki odada bu kadar çok ego varken ortak bir fikre nasıl ulaşılır?

Morihiro Harano Düzenlemeler gerektiren bir fikir işlemeyecektir. Mükemmel bir fikrin tek ihtiyacı odayı aydınlatacak tek bir cümledir.

Hatice Erkan Bir markayı ‘lovemark’ yapan nedir ve yaratıcılığın bundaki payı ne kadar büyük?

Morihiro Harano Dürüstlük ve cesaret. Ürün tek başına mükemmel bir fikre sahip olmalı, bu kreatif bir reklamcının telafi edebileceği bir eksiklik değil.

Biz kreatifler işimizi reklam yaparak para kazanmak değil de müşterilerimize iyi ürünler yapmada yardımcı olup sonuç olarak onlara para kazandırmak olarak görmeliyiz.

Hatice Erkan Cannes Lions’ta ödül alan son işlere baktığınızda son birkaç yıl içindeki gelişmeyi nasıl değerlendiriyorsunuz? Kampanyaların odak noktasında gözünüze çarpan belirgin değişimler var mı?

Morihiro Harano Eskiden olay, çeşitli medyaları tamamen kullanarak bir müşterinin problemini en akıllıca kim çözebilir gibi bir oyundu. Ama artık oyun değişti.

Toplumda çözüm gerektiren bir sorun proaktif olarak belirleniyor ve müşterinin kaynakları (ürünü ya da reklamları olabilir) kullanışlı kılınarak harekete geçiliyor ya da bir tutum ediniliyor.

Yalnız bir farkın altını çizmek istiyorum, bu kesinlikle hayır işiyle aynı şey değil. Bu daha çok bir marka ya da şirketin bir toplumda aynı zamanda iyi bir vatandaş olarak var olabileceğiyle ilgili bir durum.

——————————————————————————————

Kristal Elma’da Morihiro Harano

3 konu üzerine yoğunlaşacağım:

• Modern dünyada bir kreatifin tutumu,

• Hikaye anlatımı ve teknoloji arasındaki ilişki,

• Bugün ve yakın gelecekte kreatif bir organizasyon nasıl olması gerektiği.

Bu yazı Campaign Türkiye Eylül 2013 sayısında yayınlandı.