DMS: “Veriye ve dijitale dayalı ‘İleri Pazarlama’ dönemi başladı”

Doğuş Müşteri Sistemleri, ZUBİZU ile başladığı yolculuğuna, firma ve medya ajanslarına veri  odaklı dijital dönüşüm alanında sunduğu yeni ürünlerle devam ediyor. DMS Data, Analitik ve Kurumsal Ürün Yönetimi Direktörü Tunç Özcan ile görüştük.

Geçtiğimiz aylarda konuk olduğumuz ve yaratıcılığı besleyen ortamını Ofis sayfalarımıza taşıdığımız DMS, bu ay da yenilikçi çözümleriyle bizimle. DMS Data, Analitik ve Kurumsal Ürün Yönetimi Direktörü Tunç Özcan ile konuştuk.

Campaign Türkiye Doğuş Müşteri Sistemleri’nin ilk ürünü ZUBİZU oldu, sizi bu ürünle tanıdık. ZUBİZU’nun veri ile ilişkisi nasıl?

DMS Data Analitik Ekibi ZUBİZU’da bizim hikayemiz müşterilerimizi yakından tanıma isteğiyle başladı. Kişilerin üye olurken ilettikleri bilgiler, ziyaret sıklıkları ve kullandıkları lokasyonlar, okudukları içerikler, katıldıkları kampanyalar, alışveriş bilgileri, doğrudan iletişimlerimizle etkileşimleri ve bu iletişimlerden sonraki aksiyonları gibi birçok kanaldan akan veriyi müşterilerimizi daha iyi tanımak ve ihtiyaçlarını anlamak için topluyoruz. Sürekli güncellenen segmentasyonumuzla kullanıcılarımızın bilgilerini anlamlandırıyor, gerçek zamanlı tavsiye motorundan yararlanarak, uygulama üzerinden kişiye özel farklı içerik ve kampanya gösteriyoruz.

Campaign Türkiye DMS’de veri yönetimi nasıl çalışıyor? DMS Data Analitik’in hikayesi nedir?

DMS Data Analitik Ekibi DMS Data Analitik ekibi olarak Doğuş Grubu şirketlerinin offline ve online kanallardan topladıkları verileri tek müşteri bakış açısıyla anlamlandırmalarına, müşterilerini yakından tanımalarına ve iş sonuçlarına pozitif etki edecek aksiyonları hayata geçirmelerine yönelik ileri analizler sağlıyor ve iş çözümleri geliştiriyoruz.

Şirketlerin dijital dönüşüm projelerine ve büyük dataya ağırlık vermesiyle bize de bu konuda çok fazla talep gelmeye başladı. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak 2018 yılı itibarıyla Doğuş Grubu dışındaki firmaları da ürün ve hizmetlerimizden faydalandırmaya başladık.

Campaign Türkiye Bu anlamda verdiğiniz hizmetleri daha detaylı anlatır mısınız?

DMS Data Analitik EkibiFirmaların müşterilerini doğru segmente etmelerini, onların ihtiyaç ve beklentilerine uygun teklifler sunmalarını sağlayan ileri analitik çalışmaları yapıyoruz. Buna paralel olarak firmaların verilerinin temizlenmesi, tekilleştirilmesi ve sonrasında veri ambarlarının doğru yönetimini sağlayacak veri yönetim çözümleri de hizmetlerimiz arasında yer alıyor.

Bir başka iş kolumuz, Artificial Intelligence ve Machine Learning teknolojileri sayesinde, firmaların müşterilerinin bir sonraki hareketlerini ve alınacak aksiyona verecekleri tepkileri %90’a varan bir isabetle tahmin edebiliyoruz. Otomatik olarak yenilenen bu modellemelerle şirketlerin etkin müşteri sadakat bağlılık yönetimi yapabilmeleri için iş birliği yapıyoruz. Eş zamanlı olarak müşterilerin geçmiş alışveriş davranışlarını analiz ediyor, firmanın sonraki dönemde kaybetme potansiyeli taşıdığı müşterileri modelliyoruz. Verdiğimiz bilgi doğrultusunda firmada müşteri kaybı engellenebiliyor. Örneğin Doğuş Müşteri Sistemleri ve Doğuş Otomotiv, periyodik araç bakımı için yetkili servislerini kullanmayan müşterilerin geri kazanılması amacıyla “Satış Sonrası Müşteri Bağlılığı” projesini hayata geçirdi. Bu projede SAS analitik çözümlerini kullanarak servise geri dönüş oranını %70’e çıkardı.

Bir başka iş kolumuz, özellikle dijital reklam çalışmalarının data odaklı yapılmasını sağlayan data sağlayıcısı rolü. 2017 yılı içerisinde hayata geçirdiğimiz Data Management Platform (DMP), reklamverenleri doğru hedef kitlelerle buluşturma yolunda atılan önemli bir adım.

Firmaların her müşterisinin satış noktaları, çağrı merkezi veya online mecralar gibi farklı temas noktalarında bıraktığı izleri analiz ederek satış ve pazarlama konusunda gerekli aksiyonların alınmasını sağlıyoruz. Örneğin, müşterinin daha önceki alışveriş davranışlarını, web sitesinde incelediği ürünleri, çağrı merkezine sorduğu soruları inceliyor ve hangi ürünlerle ilgilendiğini öğreniyoruz. Bu veriler doğrultusunda tüm dijital mecralarda ilgili ürünlerin iletişimi yapılıyor. Böylece firmalar pazarlama bütçelerini daha etkin kullanıyor ve müşteriler de ilgilenmedikleri reklamları görmüyor, hem zaman hem de bütçe kaybı engelleniyor. Bu ürünümüzle farklı sektörlerden markalara dijital reklam yatırımlarını optimize etme fırsatı sağlıyoruz. Örneğin, SEAT Yeni Arona lansmanı kapsamında, DMS DMP’sine entegre edilmiş web sitesi ve offline araç sahipliği datasına programatik satınalma ile hedefli yayın çıkılmasını sağladık. Proje kapsamında test sürüşüne dönüşüm oranları DMP’deki data ile beslenen hedefli yayına geçildikten sonra 2 katına çıktı.

Mobile Dashboard

İş dünyasında çeşitli zorluklarla karşılaşan şirketler, problem çözme ve karar verme noktasında kapsamlı ve nitelikli bilgiye ihtiyaç duyuyor. Yakın zamanda bu ihtiyaca yönelik Mobile Dashboard ürünümüzü firmaların kullanımına sunduk. DMS Mobile Dashboard ürünü üzerinden firmalar, verilerine anlık erişerek iş performanslarını canlı takip edebiliyor ve 360 derece bakış açısıyla karar veriyorlar. Sade tasarıma ve basit arayüze sahip mobil dashboard’lar ile kullanıcı deneyimini artırarak operasyondan yönetime her seviyede çalışanın kullanımına olanak sağlıyoruz.

Lokasyon ve mikro-lokasyon odaklı iletişimler

Önceden belirlenmiş bir alan içerisine giren ve ilgili marka için potansiyel hedef kitleyi oluşturan kullanıcılara yapılan lokasyon bazlı iletişimlerle müşterilere en doğru zamanda dokunmak mümkün.

Kullanıcılar restoran, akaryakıt istasyonu ya da AVM içerisinde belirlenen bir mağazanın önündeyken gerçekleşen çok daha mikro seviyede lokasyon tespiti ile kişiye özel iletişimler planlanıyor ve kullanıcıların AVM içerisindeki ayak izleri takip ediliyor. Müşteri restorana girdikten çok kısa bir süre sonra ZUBİZU’nun o restoranda sunduğu ayrıcalığını hatırlatıyoruz. Bunun sonucunda restorandaki müşterilerin birçoğu mutlaka ZUBİZU’sunu kullanıyor.

Mikro lokasyon hizmetinin kullanılmaya başlanmasıyla perakende ve beyaz eşya sektörlerinde yaptığımız direk iletişimlerimizin geri dönüş oranını iki katına çıkardık. Bugün bu uygulamayla 50’den fazla AVM’de müşterilerimizle temasa geçiyoruz.

Dashboard kullanım alanları

Çok sayıda şubesi olan bir restoran zinciri tüm restoranlarında anlık kaç kişi yemek yiyor, hangi saatte en çok hangi yemek tercih edildi, cirosu ve sepet ortalaması nedir, ödemelerin ne kadarı nakit, ne kadarı kredi kartı ile yapıldı diye anlık olarak takip edebiliyor. Ayrıca tüm bu çıkan verileri istedikleri zaman günlük, aylık ve yıllık olarak kıyaslayarak farklı veriler elde edebiliyorlar. Firmalar günlük olarak cirolarını takip ettikleri zaman hem çalışanlarının performanslarını ölçmede hem de şirketin satış hedeflerini gerçekleştirmede daha başarılı oluyorlar.

Otel zincirleri ise bunların yanı sıra tüm otellerinin doluluk oranı, gecelik ortalama harcamalar, oda dışı yapılan harcamalar, gelen kişinin daha önce otelde konaklayıp konaklamadığı gibi tüm bilgileri yine tek bir ekrandan takip edebiliyorlar. Benzer şekilde perakende, otomotiv gibi dinamik sektörlerde de o gün bayiye / mağazaya giren kişi sayısı, sepet ortalaması, ciro, aktif müşteri oranı gibi bilgiler takip edilebiliyor.

Bu yazı ilk kez Campaign Türkiye’nin 78. sayısında yayımlandı.